søndag 15. november 2009

Skumle greier

Her jeg bor – er det ganske så mørkt om kveldene for tida. Her er ikke gatelys og lite belysning fra husene langs gata. Dette gjør at jeg er lite lysten på å gå ut etter at det har blitt mørkt. En smule pysete kanskje .. *kremt*

Nå har det seg sånn at min mørkredsel knytter seg til et firbeint dyr kalt ELG. Jeg får til stadighet høre at elgen – den er ikke ute og går etter at det har blitt mørkt den .. Men allikevel har jeg kviet meg for å gå ut i mørket. Foto; Håkon Røvang, Nittedal

Så – på torsdag i to-tida på dagen .. kommer det besøk til gards. Opp innkjøringa til huset kommer en ung-elg spankulerende rolig. Den stopper opp og stiller seg i gården – helt perfekt til fotografering. Jeg sitter i sofaen ved vinduet – griper etter kameraet mitt som ligger på salongbordet (har nettopp lagt inn noen bilder på pc’n og ikke ryddet det vekk igjen) – stiller inn kameraet og “skyter”. Hva sker?? INGENTING!!! Tror du ikke at batteriet er tomt – plutselig!! HYYYL!! Hvor ofte skjer det egentlig at en elg kommer og stiller seg opp sånn – inne i gården min???? Jeg løper etter mobilen og slår over på kamera på den. Da begynner selvfølgelig elgen å gå – forsvinner opp på siden av huset i retning skogen. Jeg løper inn på rommet til minstejenta som har vindu mot skogen. DER går elgen sakte oppover. Jeg trykker på mobilen for å ta bilde – bare for å ha et bevis for at den var så nære huset liksom. Hva skjer?? Joda – kameraet låser seg omsider på et bilde av bakparten til elgen – men selve bildet tas etterpå (av en eller annen merkelig grunn fungerer mobilkameraet slik … ) – hva fikk jeg bilde av?? En mørkegrå bakgrunn bak trærne som slettes ikke kan identifiseres som noen elg .. *KNURR*

Jeg ble så suuuuur … på meg selv og det teite mobilkameraet!!!

Går tilbake på stua og begynner jakten på laderen til kameraet – som selvfølgelig ikke befinner seg der den skal. Røsker det ene etter det andre ut av skuffen i frustrasjon og kjenner jeg begynner å bli skikkelig sint. Jeg passer på å si til minstejenta som sitter og maler ved spisebordet, at jeg ikke er sint på henne men på meg selv. Da kommer det forsiktig fra henne; Hvorfor tok du ikke det lille grå kameraet da? Bak henne ligger det gamle Canon Ixus kameraet mitt (det hadde jeg helt glemt) .. typisk!! Og det som er enda mer typisk er at det for en gangs skyld har ladet batteri og filmfunksjon …. ja ja ..

Så sitter jeg her da – og føler meg som den reneste Sverre Fjeldstad når jeg forteller om det hele. For de som ikke vet hvem han er – så er han en naturfotograf som jeg husker hadde en del innslag på tv opp gjennom tidene. Noe av det jeg husker best er de gangene han kom med kommentarer som;  om natten paret dyrene seg endelig, men det fikk jeg ikke filmet fordi jeg var tom for film …. :o) Men det var mye fint å se i filmene hans uansett!

Nå er det i alle fall straks mandag og ny uke!! Forhåpentligvis en uke uten sykdom og hvor ting går som de skal :o)

Kos dokk!!

5 kommentarer:

oline's skattekammer sa...

Hei toril, har tatt litt tid for meg å sende deg en kommentar, jeg begynner nemlig å tenke når jeg leser dine innlegg, ja, noen ganger må jeg tilogmed lese dem to ganger!! Er nok ingen ekspert på kjærlighet, men har fra den dagen mine barn ble født, alltid vært der for dem, hjulpet, støttet og veiledet, av og til har jeg også måttet satt grenser, men alltid med kjærlighet! Klemmene satt løst, både ved natt'a-tid, når de dro noen steder uten meg, når de kom hjem igjen, når noe var trist og leit osv.osv. Ja, vi holder faktisk på enda, og det deilige er at nå er det vel så ofte de som kommer og klemmer! :) Så til vektproblemene,ikke enkelt det der, det skulle som du sier ha vært satt mye mer fokus på forebygging, istedet for reperasjon, det gjelder for de fleste tingene! Tror vi er mange som stort sett bare har triste minner fra gymtimene. Da jeg hadde behov for å få en kickstart på en livsstilendring, kuttet jeg ut alt hvitt mel,(brukte bare speltmel) all mat med stivelse,ingen poteter av noe slag, ingen pizza, pasta el. Det funka for meg! Lettere å bli motivert til resten, når man ser at man begynner å gå ned! Så til historien om elgen, den historien var jo bare så arti da, selv om jeg skjønner at du ble både sint og frustrert, og ja, husker veldig godt sverre m.f., voks opp med ham, det var den gangen vi ikke kunne surfe rundt i kanalverdenen, enten så man på nrk, eller så så man ingen ting, sånn var det med den saken! Ikke sikkert det var så dumt det heller, uansett, om du fremdeles henger med, ønsker jeg deg en nydelig ukestar! Klem!

Kristines verden sa...

Hei! Du er så flink til å legge igjen kommentarer du- jeg syntes alltid jeg driver å sjekker innom for så å bli avbrutt og får nesten aldri lagt igjen et lite spor engang....

Siden jeg jobber tett opp mot barn og med barns utvikling så har jeg selvfølgelig noen kjepphester...barns selvfølelse er en av dem. At foreldre blir bevisst på egen væremåte og hvilke forutsetninger de skaper i forhold til egne barn er etter min mening første skritt på veien mot et bedre forhold, eller å viderutvikle det forholdet man allerde har:) fint å lese dine tanker:)

Vekt er et tema....huff- eller skal man si, da har man hvertfall noe å bekymre seg for, hvis det ikke skulle dukke opp noe annet, hihi! Da jeg hadde fått minstemann, etter et aktivt svangerskap hvor jeg jobbet til vannet gikk, så greide jeg å legge på meg 25kg. og de satt jo godt- og jeg var sulten av amming- og jeg spiste godt, jada...så etter 8 mnd, fant jeg ut at dette gikk ikke lengre. Det som var min fordel var at jeg var hjemme i permisjon, og kunne bruke dagen til å få unna trening. Jeg gikk min 1 time raskt med vogn hver dag. Også brukte jeg vg vektklubb hvor jeg registrerte matinntak for å holde litt greie på hva og hvor mye jeg kunne spise. Dette funket og innen et halvt år var 20 kg borte! men så kommer vinteren og jeg begynte å jobbe, og som du sier det er fulltidjobb å gå ned i vekt- helt enig! Man må være så bevisst hele tida, og spise små og hyppige måltider er jo også en fordel. Så vinteren gikk jeg opp igjen endel, men fikk det av på samme måte våren etter- og sånn driver jeg. Legger på meg 5-6kg hver vinter og løper det av meg hver sommer! Slitsomt er det! Huff, det ble en lang avhandling!
Veldig koselig at du er tilbake;) Jeg liker innleggene dine kjempegodt! Ha en fin kveld- klem

Rådyrveien sa...

Artig den elg-historien din her. :D Hadde en lignende episode her hjemme når jeg var hjemme med Even. Typisk at de klarer å stikke av eller at noe klikker når man har sjansen til det scoopet av et bilde. *ler* "Min" elgfrue m/kalv ble skremt av zoomen på kameraet den, så det var det...

Som sagt så skulle jeg gjerne hatt kjole til jul jeg også, men klarer ikke å finne noe som jeg både liker og kler. Antagelig blir det nok et skjørt til tunikaen, så det får være kjole godt nok. Ellers trives jeg også svært godt i bukser og da. Vi får se...:)
Ha en fortsatt fin kveld og ei flott uke!
-Hilde

Anne sa...

Stilig!!! og plutselig er det kamerasvikt når man skulle hatt det der og da!!

Var for noen uker siden ved Dragseth gruvene jeg også. Alene, stille, og på veien opp der, en 4-5 store fygler fløy opp 2 meter fra meg, orrhøner, orrhaner??? gudene vet hva. Kamera rundt halsen, men nei da!!! en blir bare stående kopende med åpen munn...

Hanne sa...

Hohoho.... jeg måtte bare le. Jeg har alltid det gamle kameraet med i lomma når jeg går tur. Gubben sier det er hans kamera, og at det nye er mitt. Og det nye har mange funksjoner men får ikke plass i lomma mi. Man vet aldri hva som dukker opp, og det er viktig å være beredt. ;-)

 
Related Posts with Thumbnails